1600x1200 LOGO

SMD KÓDY

REZISTORY

KONDÍKY

TRANZISTORY

PLOŠNÉ SPOJE

BIOS POPIS

SCHÉMY

USB

ZNAČENIE

NÁVODY

 

TOPlist Ankety, návštěvní knihy, mailformy, počítadla a CHAT pro Váš webPageRankZvýšení návštěvnosti a reklama zdarma pro váš webSurf.sk

 

Zvýšení návštěvnosti vaších Web

 Zvýšení návštěvnosti a reklama zdarma pro váš web

 

* Kde získat info o součástce

 

Abychom součástku mohli použít potřebujeme o ní znát nějaké informace. U rezistorů si vystačíme s jejich rezistencí (popř. přesností), u kondenzátorů s kapacitou. U součástek jako tranzistory, tyristory apod. potřebujeme znát několik hodnot. U integrovaných obvodů je to často celá kniha.

* Rezistory - proužky

Obvyklé (axiální) rezistory na sobě mají čtyři nebo 5 tajemných barevných proužků. Pokud se v nich naučíme číst, poskytnou nám informaci o odporu a přesnosti. K dešifrování nám pomůže tabulka:

Barva 1. proužek 2. proužek (prostřední proužek) předposlední proužek poslední proužek Anglická říkanka
Hodnota 1 Hodnota 2 (Hodnota 3) Exponent Přesnost (for Colour)

Black

0

0

×100

   

Bad

Hnědá

1

1

1

×101

±1%

Boys

Červená

2

2

2

×102

±2%

Race

Oranžová

3

3

3

×103

 

Our

Žlutá

4

4

4

×104

 

Young

Zelená

5

5

5

×105

±0.5%

Girls

Modrá

6

6

6

×106

±0.25%

But

Fialová

7

7

7

×107

±0.1%

Violet

Šedá

8

8

8

×108

±0.05%

Generally

Bílá

9

9

9

×109

 

Wins

Zlatá

   

×0.1

 

±5%

 

Stříbrná

   

×0.01

 

±10% (K)

 

Žádná

       

±20% (M)

 

První dva proužky (pokud jsou celkem 4) anebo první tři (pokud je jich celkem 5) udávají tzv. mantisu, následující proužek udává exponent a poslední přesnost. Poslední proužek je obvykle trochu odsazený, aby šlo poznat směr čtení (a obvykle bývá jediný zlatý/stříbrný). Podívejme se na příklad:

  • Odsazený proužek máme nalevo, čteme zprava.
  • 1. číslice je hnědá, tedy "1". (Naopak to ani být nemůže, co by tam dělala zlatá?)
  • 2. číslice je "0"
  • 3. proužek udává, kolika to musíme násobit: 104, čili 10000-krát.
  • 4. proužek poukazuje na poměrně velkou chybu (±10%). (Zlatá nebo hnědá bývají nejčastější barvy na posledním místě.)

 

Rezistor má 10 × 104 Ω, tedy 100 kΩ. Někdy se tato hodnota také značí jen jako "100K" nebo "M1". Předpona pak udává pozici desetinné čárky ("4K7" je 4,7 kΩ)